Mit érdemes tudni a fékekről?

 

Az üzemi fék a járművek egyik legfontosabb alkatrészrendszere. Részei más-más elhasználódásnak vannak kitéve, ezért karbantartásuk különös figyelmet igényel.

Fékbetét

Ha a fékbetétek vastagsága kb. 3 mm-re csökkent, akkor ideje lecserélni őket. Ha csak a betétet cseréljük, nem mindig kell a féktárcsát is cserélni, ellenben féktárcsa csere esetén mindig új betét is szükséges, mert a már elkopott betét egyenetlen kopással deformálhatja az új tárcsát. Sportos vezetési stílus esetén esetén 20-25 ezer kilométer után az első tengelyen csereérett lehet a fékbetét, és 40 ezer kilométer körül a féktárcsa is, de átlagos használat esetén 40-50 ezernél fékbetét, 80 ezer km után féktárcsa csere szükséges. A hátsó tengelyen a kisebb fékerő hatások miatt többet bírnak a fékek. 

A másik elhasználódási ok lehet, ha túlmelegszenek a féktárcsák. Ilyenkor "megég" a tárcsa edzett acél anyaga, kilágyul, és eldeformálódik. Ez az állapot súlyos fékhatásvesztést, és gyakran kellemetlen rázkódást is okoz.

Féktárcsa

Nem csak a látványosan kopó fékbetétek szorulhatnak cserére, hanem a féktárcsák is. A féktárcsákon a használat során úgynevezett „vállasodás” keletkezhet, vagyis egy kis perem, amelyen belül a fékbetétek lekoptatják a tárcsát. Ez a „váll” max 1,5-2 milliméter lehet, ettől nagyobb perem esetén cserélni kell a féktárcsát. A kopott tárcsákon a nagy fékezésektől egyéb deformáció is keletkezhet. Opció lehet még a peremek és deformációk, vetemedések leesztergálása, de a használt alkatrész ilyen módú felújításának költsége az ár és a várható teljesítmény arányában jóval magasabb egy vadonatúj féktárcsa vásárlásához képest. A kopott tárcsák egyébként is elvékonyodtak, az esztergálás pedig még gyengíti ezt az állapotot. Az elvékonyodott tárcsák életveszélyesek. A közhiedelemmel ellentétben elsősorban nem csak eltörés, repedés miatt, hanem azért, mert a tömegveszteségük miatt leromlik a hőelvezető képességük, és egy erőteljes fékezéskor a felforrósodott fékek nem tudják a szükséges fékerőt biztosítani, ami a féktáv nagymértékű megnövekedését okozza.

Optimális esetben azonos márkájú, együtt vagy egymáshoz fejlesztett tárcsákat és betéteket ajánlunk. Nem megfelelő párosítás eredményeként a tárcsa és a betét idő előtt elkoptathatja egymást, attól függően, hogy melyik keményebb. Az is lényeges, hogy az autó teljesítményéhez ajánlott fékeket szereljék fel, mert ha túl gyenge, akkor a nagy sebesség utáni nagy fékezés könnyen "megsüti" a tárcsákat. Ilyen esetekben ajánlott pl. a speciális kerámia anyagú, hűtőbordákkal ellátott féktárcsa. Fontos, hogy a csere csakis párban történjen (mindkét oldalon 1 tárcsa, 1 pár betét).

Fékolaj

A féktárcsák és - betétek mellett a fékolaj is fontos szereplő a fékrendszerben. A fékolaj a fékcsövek zárt, légbuborékoktól mentes rendszerében működteti a fékeket. A fékfolyadékszint csökkenése jelezheti a betétek kopását, vagy szivárgásra utaló jel lehet. Mindkét esetben beavatkozásra van szükség.

Féknyereg

A féknyeregben helyezkedik el fékmunkahenger, amely a féktárcsákra feszíti a fékbetéteket, így jön létre a fékező erő. Ha a féknyereg és munkahengerek korrodáltak, vagy elpiszkolódtak, jó tárcsák és betétek esetén is elégtelen fékhatást idézhetnek elő. Ezért fontos megfelelően karbantartani, vagy végső esetben cserélni is.

Vissza a Fékjavításhoz >>>

Vissza a Szolgáltatásokhoz >>>

Forgó Gumiszerviz Kft, Dunaújváros, Fékjavítás, Fékbetét, Féktárcsa

Dunaújváros, Magyar út 87/a.

+36703883090