TPMS
légnyomásvisszajelző rendszer
Közismert, hogy 2014 év végétől minden új személygépkocsit gumiabroncs nyomás-ellenőrző rendszerrel (TPMS) kötelező ellátni.
A gépjárművek TPM rendszere (Tyre Pressure Monitoring System, azaz TPMS) működhet indirekt vagy direkt módon.
Az indirekt megoldás az ABS szenzorokat használva figyeli a kerék átmérőjének változását és ez alapján jelzi az esetleges légnyomásvesztést. Ez a rendszer nem jelzi számszerűen a légnyomásértékeket, csak a kritikus mértékű légnyomáscsökkenésre figyelmeztet.
A direkt rendszer ezzel szemben a szelepekkel egybeépített, a komplett kerék belsejében elhelyezkedő szenzorokkal működik.
A TPMS szenzor egy jeladó, amely menet közben méri a nyomást, illetve a hőmérsékletet és rádiófrekvencián továbbítja az adatokat az autó központi komputerének. A direkt megoldás pontosabb, és kerékpozíciónként is képes a mért értékek megjelenítésére, ezért az autógyártók többsége már ezt a rendszert használja. A vezető számára megjelenő információ autótípusonként eltér. Ha valamelyik kerékben a nyomás az előírthoz képest 20%-ot meghaladó mértékben csökken, a műszerfalon egy figyelmeztető jelzés jelenik meg. A legfejlettebb TPM rendszerek a szenzor vagy kerékcsere után már automatikusan képesek az egyes kerékpozíciók azonosítására.
A figyelmeztető szimbólum megjelenése valamilyen hibát jelez. A folyamatosan világító jelzés a TPM rendszer valamelyik elemének a hibájára utal, a villogó jel pedig a nem megfelelő keréknyomást jelzi.
A korai fejlesztésű nyomásfigyelő rendszerek néhány autótípus esetében csak 4 vagy 5 kerék szelepeinek jelzéseit képesek megjegyezni, ebben az esetben a szezonális kerékcserénél szükséges lehet a váltó kerékgarnitúra jeladó szelepeit és a fedélzeti számítógépet összhangba hozni, vagyis újraprogramozni a rendszert.
Új felnikkel szerelt kerekek vásárlásakor új, a járművel kompatibilis TPMS szenzoros szelepeket kell beszerelni a kerékbe, és szintén kapcsolatba kell hozni a központtal, hogy a váltó garnitúra is megfelelően jelezze vissza a légnyomást. Ilyenkor a szenzorok programozásához és ellenőrzéséhez speciális diagnosztikai eszközre van szükség. Szenzorcsere vagy kerékpozíció változás esetén is típustól függően szükséges lehet a rendszer újratanítása.
Szervizünkben a legtöbb autótípus gyári adataival programozható, univerzális jeladós ALCAR szelepeket forgalmazzuk, amelyeket a megfelelő gyári adatokat közvetítő eszközzel tanítani tudunk.
A TPMS ABRONCSNYOMÁSJELZÉS ELŐNYEI
Tesztek igazolják, hogy az előírtnál alacsonyabb keréknyomás növeli az üzemanyag fogyasztást és kedvezőtlen hatással van a gumiabroncs futásteljesítményére is. A direkt TPMS rendszerrel a vezető a műszerfalon bármikor ellenőrizheti a kerekekben lévő nyomást, ezáltal egyszerűbbé válik az előírt értékek fenntartása. Ez átlagos esetben éves szinten akár több tízezer forint megtakarítást is eredményezhet, ami a gumiabroncs teljes élettartama alatt bőven kompenzálhatja a felmerülő pluszköltséget.
Vissza a Defektjavításhoz >>>
Vissza a Szolgáltatásokhoz >>>